Що буде з сонячними prePPA проектами, які не встигнуть добудуватися до 31 жовтня 2020 року?

share

10 червня 2020 року "Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері відновлюваної енергетики" був підписаний представниками Європейсько-українського енергетичного агентства (ЄУЕА) і Української вітроенергетичної асоціації (УВЕА) (надалі - Меморандум). Для його імплементації парламент повинен внести поправки до п'яти законів України. На виконання основної частини умов Меморандуму, 21 липня 2020 року парламент України прийняв законопроект № 3658 "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" (надалі - Законопроект ) та 31 липня 2020 року Законопроект було повернуто з підписом від Президента. Законопроект набрав чинності 1 серпня 2020 року. 

Згідно з Меморандумом, виробники ВДЕ добровільно погоджуються на зміну режиму підтримки відновлювальної енергетики України, а Кабінет Міністрів України, Міністерство енергетики та захисту довкілля України (або його правонаступник), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), інші державні органи України беруть на себе зобов’язання запропонувати та підтримати необхідні для реалізації домовленостей зміни до законів до 1 серпня 2020 року, надалі не змінювати умови підтримки виробників електроенергії з "зеленим" тарифом, запровадити квоти для підтримки "зелених" та забезпечити проведення аукціонів з їх розподілу. Окрім цього Меморандум зазначає, що через місяць після того, як зміни набудуть чинності, сторони обіцяють, відновлення повного та своєчасного розрахунку за електроенергію з виробниками ВДЕ, погасити заборгованість до 2021 року та не допускати боргів в подальшому.

В більшій частині Законопроект слідує положенням Меморандуму, за певними виключеннями. Відповідно до Законопроекту, виробники ВДЕ отримали обмеження строків введення в експлуатацію нових об’єктів СЕС понад 1 МВт за "зеленим" тарифом до 31 жовтня 2020 року включно. Для сонячних електростанцій, введених в експлуатацію з 1 грудня 2020 року до 31 жовтня 2020 року передбачається зниження "зеленого" тарифу на 2,5%, а для проектів введених в експлуатацію з 1 листопада 2020 року до 30 березня 2021 року (потужність 1 МВт - 75 МВт) передбачається зниження "зеленого" тарифу на 30%, а для проектів більше 75 МВт передбачається зменшення на 60% з 1 листопада 2020. Для проектів більше 1 МВт тариф знижується на 60% з 1 квітня 2021. Ці зміни породжують значну кількість ризиків для введення в експлуатацію нових об'єктів СЕС, які знаходяться наразі в процесі будівництва (зокрема, в частині фінансування будівництва таких об'єктів). 

Стосовно  об'єктів СЕС менше 1 МВт, ведених в експлуатацію з 1 липня 2015 року по 31 грудня 2019 роки передбачено зниження "зеленого" тарифу на 7,5%, а для СЕС введених в експлуатацію з 1 січня 2020 року (потужність до 1 МВт) - зниження "зеленого" тарифу на 2,5% та їх можна добудувати після 31 жовтня 2020 року.

За даними НКРЕКП, на кінець квітня цього року загальна встановлена потужність сонячних електростанцій в Україні становила 5,6 ГВт, вітряних – 1,2 ГВт. Сонячна генерація в Україні на початок 2020 року працювала сумарною потужністю 5614 МВт, тоді як Національним планом дій з відновлюваної енергетики на період до 2020 року передбачалося ввести в експлуатацію 2300 МВт, тобто Національний план був перевиконаний на 150%. Про це йдеться в звіті Міністерства енергетики про виконання рішень Антикризового енергетичного штабу. Розрахувати кількість сонячних станцій, які планують і встигнуть запуститися до 31 жовтня 2020 року доволі складно. Сонячні станції будуються набагато швидше, ніж вітрові станції.

Наразі можна спрогнозувати невелике пожвавлення на ринку, адже проекти, які знаходяться на фінальній стадії будівництва, будуть намагатися якнайшвидше запуститися. 

Які ж варіанти розвитку подій можуть очікувати такі проекти?

1. Аукціони

Голова Правління Української вітроенергетичної асоціації Андрій Конеченков спрогнозував, що зупинення "сонячних" проектів у зв'язку з припиненням дії для них "зелених" тарифів не буде, оскільки всі "підуть на зелені аукціони".

Точний час запровадження аукціонів невідомий. Пілотний проект "зелених" аукціонів в Україні мав запуститися ще в 2019 році. Перші "зелені аукціони" електроенергії планувались на квітень 2020 року. У зв'язку з ситуацією в секторі, можливо законотворці поспішать і діятимуть в дусі Меморандуму. Меморандум підтримує якнайшвидше та надійніше запровадження процесу проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки відновлюваних джерел енергії. Зокрема, Меморандум зазначає, що державні органи України визначать та затвердять річні квоти підтримки протягом двох місяців з дня набрання чинності змін до законодавства, а також забезпечать проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки до кінця 2020 року.

Як зазначила В. о. міністра енергетики Ольга Буславець, перший пункт, який вони повинні виконати - це затвердити квоти за різними технологіями. Ці квоти будуть визначені після прийняття внесення змін до законів. Через два місяці після вступу в силу змін до законів очікується їх прийняття.

2. Торгівля на ринках електричної енергії

Іншим варіантом є завершувати проекти і у випадку відсутності аукціонів чи не отримання квот – продавати на двосторонньому ринку та ринку на добу вперед та внутрішньодобового ринку.

Щодо ризиків, які виникають у цьому випадку розвитку подій, то це ризик отримання ринків збуту та ціна продажу електроенергії, яка може бути значно нижче "зеленого" тарифу. 

Приватний договір про купівлю-продаж електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, який є доволі популярним за кордоном, не використовуються в Україні. Мається на увазі, що компанії укладають між собою договори на купівлю-продаж електричної енергії де одна сторона на постійній основі постачає електричну енергія, а інша купує її. Це особливо популярно серед великих корпорацій, які для своїх маркетингових цілей виробляють свою продукцію, використовуючи електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії.

3. Перепрофілювання проекту

Якщо ж проект тільки розпочав свою реалізацію, то з'являється варіант перепрофілювати проект і ініціювати реалізацію нового проекту. Доцільність такого перепрофілювання залежить від стадії реалізації проекту та наявність інших бізнес ідей. 

Якщо ж більш конкретно, то можливе перепрофілювання з сонячного у вітровий проект. Для цього перш за все потрібно встановити щогли для проведення досліджень вітру на певній території. Якщо ж такий вітровий проект є доцільним з економічної сторони, то варто розглянути такий варіант. 

Отже, сонячні проекти повинні поспішити, щоб отримувати "зелений" тариф. У протилежному випадку сонячним проектам доведеться миритися з численними ризиками.