Утримати в руках сонце: лайфхак для ОТГ

share


Будівництво сонячних електростанцій - це клондайк, який відкриває перед ОТГ реальні варіанти розвитку та стабільне джерело надходжень. По-перше, місцева громада є власником такої станції, та отримує прибуток як працюючий бізнес. По-друге, ОТГ отримує додаткові надходження в місцевий бюджет від сплати податків, тим самим наповнюючи Фонд розвитку. При цьому шукати інвесторів не потрібно. Як завжди, рішення лежить на поверхні. Необхідно його побачити та приступити до реалізації. Для ОТГ склалися надзвичайно підходящі умови для будівництва сонячних станцій та отримання прибутку.

Український ринок відновлюваної енергетики: сучасний стан

Ринок ВДЕ в Україні останні роки продемонстрував не просто зростання, а стрімкий зліт: потужність об'єктів ВДЕ за 2017 рік зросла на 30% до 290 МВт, за 2018 рік — на 66% до 849 МВт, а за три квартали 2019 року — утричі до 2,6 ГВт.

Такі результати дозволили Україні у 2019 році посісти 8 місце  в рейтингу привабливості країн, що розвиваються, з точки зору інвестицій у відновлювану енергетику (+ 55 позицій порівняно з минулим роком). Про це йдеться у щорічному звіті Climatescope агенції Bloomberg New Energy Finance.

Стрімкий ріст став можливим завдяки привабливому зеленому тарифу для вітрових та сонячних електростанцій (далі - ВЕС та СЕС відповідно), що привабило у цей сектор як українських, так і іноземних інвесторів. Адже держава зобов'язалася купувати всю електроенергію, яку виробляють СЕС та ВЕС за тарифом, який вдвічі-втричі перевищує традиційний.

Проблеми росту та платежів ринку ВДЕ

Одночасно Україна виявилася не готовою до “зеленої лихоманки”. Ситуація складається таким чином, що збалансувати виробіток і викуп електроенергії з відновлюваних джерел для держави стає проблематичним.

Протягом останніх 1,5 року активно обговорювались нові правила роботи ринку. Нарешті, навесні 2019 року Верховна Рада ухвалила закон про зниження зеленого тарифу на сонце і вітер більше, ніж планувалося раніше, та про запровадження «зелених» аукціонів. Останній документ передбачає зниження тарифу з 2020 року:

        для промислових СЕС на 25%, а потім щороку – ще на 2,5%,

        для ВЕС - на 10%, а потім з 2025 – ще на 10%.

Ще один тривожний сигнал - це заяви від основних учасників ринку електроенергії щодо проблем, які створює “зелений сектор”. Так, системний оператор об'єднаної енергосистеми країни НЕК "Укренерго" заявив про брак резервів енергосистеми для підтримки її сталості. Одна з причин — великі об'єми виробництва сонячної та вітрової генерації і відсутність достатньої кількості високоманеврових потужностей.

З цієї ж причини Укренерго в кінці квітня - на початку травня 2020 року буде змушене застосовувати системні обмеження для великих ВЕС і СЕС. Як результат, від 8% до 10% прогнозованого річного відпуску електроенергії цих станцій не буде прийнято в енергосистему.

Далі, дефіцит у 16 млрд грн по виплатах за «зеленим» тарифом ДП “Гарантований покупець», яке за законом має скуповувати всю вироблену зелену генерацію. Для скорочення дефіциту держава розглядає можливість додаткового зниження тарифу ще на 20-25% (додатково до тих 25%, які вже заплановані законом з 1 січня 2020 року).

Крім того, не зупиняються розмови про ретроспективне зниження зеленого тарифу. Мова йде про перегляд ставки за останні три роки та зниження її заднім числом. Так колись зробила Іспанія, чим зруйнувала сектор ВДЕ та отримала судових позовів на 300 млрд євро до Міжнародного арбітражу.

Такі обставини на ринку вже знизили інтерес інвесторів до сектору ВДЕ. Прогноз подальшого розвитку - туманний, навіть за наявності досить привабливого рівня зеленого тарифу  для промислових СЕС у 12 євроцентів.

Водночас, зарано говорити про зупинення українського ринку ВДЕ. Цей бізнес може залишитись прибутковим щонайменше найближчі 10 років. Залежить це від нових правил, які і досі обговорюються. Не забуваймо, що Україна в рамках Енергетичної стратегії на період до 2035 року має запровадити 25% ВДЕ в загальному первинному постачанні енергії. На сьогодні цей показник складає лише 9%. Однак при відсутності інвестиційної привабливості, цей сектор може повністю зупинитись.

Можливості для ОТГ

Поки інвестори завмерли в очікуванні, які ж врешті решт правила роботи ринку прийме Україна, місцеві громади мають унікальну можливість створити на своїй території працюючий бізнес, який буде наповнювати податками місцевий бюджет, створить нові робочі місця та на практиці продемонструє бізнес-потенціал громади.

Завдяки реформі децентралізації ОТГ можуть як залучати інвесторів на свої території, так і самостійно реалізувати власні проекти. Кошти залишаються в місцевому бюджеті та можуть бути витрачені на потреби громади (нагадаємо, раніше все йшло в державний бюджет, а вже звідти розподілялись на місця).

Для будівництва СЕС потрібно два ключові складники: сонце і земля. Якщо з першим усе більш менш зрозуміло, то знайти земельну ділянку необхідного розміру з урахуванням нинішніх темпів росту сектору ВДЕ стає все складнішим. І ось тут ОТГ мають перевагу: якщо провести інвентаризацію наявних площ можна, наприклад, знайти  пустир, з якого місцеві мешканці зробили сміттєзвалище, або територію покинутого заводу, та збудувати там СЕС. Тобто земельна ділянка, яка в прямому сенсі заростає бур’янами, може бути використана для створення сучасного ефективного бізнесу. В майбутньому таку станцію можна рефінансувати, перекредитувати або продати.

Профіт для ОТГ - не потрібно вигадувати хитрих способів, щоб залучити інвестора. Громада самостійно створює і демонструє працюючий проект, який може стати взірцем та моделлю для інвесторів.

Переваги будівництва СЕС коштом місцевої громади:

Земля. ОТГ мають у своєму розпорядженні ледь не найважливіший ресурс для такого бізнесу - землю. Для будівництва станції потужністю 20 МВт необхідно близько 40 Га землі та чималу суму інвестицій. Пошук відповідної земельної ділянки - це ключове питання, яке інвестори намагаються вирішити в першу чергу. Місцева громада, маючи в своєму розпорядженні навіть невеликі ділянки, може направити кошти в будівництво невеликої станції, які сьогодні в пріоритеті.

Податки. Зелений бізнес, як і будь-який інший, сплачує податки до бюджету. Новий об’єкт - додаткові надходження в бюджет громади. Крім того, орендна плата за землю під СЕС, повністю залишається у розпорядженні ОТГ.

Дохід від продажу електроенергії за зеленим тарифом. До 2030 року СЕС стабільно будуть отримувати компенсації від ДП “Гарантований покупець”. Відомо, що оплата рахунків за електроенергію - одне із основних джерел вимивання коштів місцевих бюджетів. Сонячна станція ж буде фактично балансувати ці витрати, навіть якщо тариф знизиться.

Інвестиції в розвиток об’єктів соціальної інфраструктури та створення нових робочих місць. Тут маємо синергетичний ефект. Додаткові податкові надходження в бюджет та дохід від продажу електроенергії за зеленим тарифом наповнюватимуть Фонд розвитку. Як наслідок - рівні дороги, нові дитячі садки, відремонтовані школи та лікарні.

Турбота про навколишнє середовище. Прибутковий бізнес - це добре. Однак громада має дбати про безпеку своїх мешканців. Функціонування СЕС не забруднює довкілля та не здійснює шкідливих викидів.

Подвійна прибутковість для ОТГ. Прибутковість роботи станції для ОТГ та інвестора - однакова. Однак ОТГ має бонус - стабільне джерело податкових надходжень, зокрема, податку на прибуток. Фактично громада отримує вигоду двічі: перший раз - як інвестор у СЕС, другий раз - від надходження податків. 

Працюючий кейс:

У селі Балаклія (Черкаська область) за рахунок коштів інвестора почали будувати сонячну електростанцію потужністю 8,5 МВт. СЕС встановлять на ділянці площею 13,5 га. Планується, що в бюджет ОТГ надходитиме податок на прибуток у розмірі понад 10 млн гривень. На будівництві сонячної електростанції працює близько 200 робітників з числа місцевих жителів. Під час експлуатації планується влаштувати на роботу понад 20 працівників.

Підтримка реалізації проектів СЕС для ОТГ

Зрозуміло, що самостійно розібратись в усіх тонкощах будівництва СЕС складно. Тому необхідно звернутись за експертизою до вузькопрофільних фахівців. Щоб полегшити процес великі інвестори залучають девелоперів - спеціалізовані організації, які допомагають реалізувати проект з нуля і до запуску станції. Послуги таких спеціалістів коштують дорого і розраховані на будівництво об’єктів потужністю від 100 МВт.

Очевидно, що для ОТГ наймати повноцінну команду у випадку будівництва невеликої станції - не завжди виправдано з точки зору витрат. Оптимальний варіант - звернутись за експертизою до компаній, які надають такі послуги на умовах аутсорсу функцій.

Олександр Баськов:

"Наша компанія має великий досвід роботи з такими проектами. На першому етапі ми ідентифікуємо землі, на яких можна побудувати сонячну станцію. Далі відбувається зміна цільового призначення. Другий етап: девелопмент до рівня готовності до будівництва. Третій етап це супроводження, підбір генпідрядника."

Будівництво СЕС, крім розробки ділянок, передбачає створення юрособи, на баланс якої буде заведена станція. ОТГ надає земельну ділянку в оренду такій юрособі, яка буде отримувати всі необхідні дозволи на будівництво, розробляти іншу дозвільну документацію, укладати договори із підрядниками і реалізовувати проект.

Як тільки юридична особа створена, у неї виникають обов’язки відповідно до податкового, бухгалтерського та трудового законодавства. Необхідно розробити облікові політики, систему звітності, оскільки СЕС потребує не тільки традиційних звітів та декларацій, а й специфічної звітності для НКРЕКП.

Альона Скічко:

"Для іноземних інвесторів, які зводять великі СЕС,  ми проводимо облік з нуля: від складання платіжок до підготовки на аудит. Для ОТГ ці послуги задорогі і їх вартість може перекреслити усю прибутковість проекту. В такому випадку доцільно найняти бухгалтера і купити трохи експертизи. Ми можемо взяти шефство над такою людиною: розробити облікові політики, надати пояснення бухгалтеру щодо звітності, в перші періоди проконтролювати правильність її заповнення до моменту подачі. Фактично, ви наймаєте службу підтримки, а не аутсорсингову компанію для ведення обліку."