«Зелені» аукціони: ризики при проведенні майбутніх аукціонів із земельними ділянками

share

Останні декілька місяців учасники ринку альтернативної енергетики залучені до бурхливих дискусій щодо законодавчих змін у цій галузі. Основними темами для обговорень було і є питання реструктуризації «зеленого» тарифу та питання запровадження аукціонів із розподілу квот підтримки для стимулювання виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії. Разом з тим, проведення аукціонів із розподілу квот підтримки та питання розміру таких квот напряму залежать від вирішення питання реструктуризації «зеленого» тарифу.

Як відомо, 31 січня 2020 року відбулось офіційне опублікування та набрання чинності Постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 року № 1175 «Про запровадження конкурентних умов стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії» («Постанова»), якою було затверджено наступні документи:

  • Порядок проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки («Порядок»); та
  • Порядок відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки.

Також, Постановою Державне Підприємство «Прозорро.Продажі» визначено відповідальним за забезпечення функціонування електронної торгової системи, а саме, адміністратором електронної торгової системи.

Станом на сьогодні розмір річних квот підтримки, що буде розподілений у 2020 році, ще не визначений. Однією із основних причин таких затримок з встановленням розміру квот підтримки є відсутність рішення у питанні реструктуризації «зеленого тарифу».

Аналізуючи затверджений Порядок проведення аукціонів з розподілу квот підтримки, також можна зробити висновок про те, що частина положень Порядку не є досконалою. Далі ми зупинимось на ризиках у проведенні аукціонів із земельними ділянками.

Відповідно до Порядку, аукціон із земельними ділянками – це аукціон, на якому для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики пропонуються земельні ділянки з визначеними технічними параметрами та технічними умовами на приєднання до електричної мережі. Прикладом такого аукціону може бути аукціон у Чорнобильській зоні радіоактивного забруднення, який влада планує організувати цього року та посилання на який є в Указі Президента 837/2019. Більше того, відповідно до деяких джерел, фактично вимога щодо проведення вище зазначеного аукціону до 30 червня 2020 року і спонукала Міністерство енергетики та захисту довкілля України («Мінекоенерго») та Кабінет Міністрів України прийняти Порядок проведення аукціонів з розподілу квот підтримки у частині підготовки та проведення аукціонів із земельними ділянками у чинній редакції з фактично не працюючим механізмом їх проведення.

Чому ж Постанова у частині регулювання порядку підготовки та проведення аукціонів із земельними ділянками не є робочим механізмом?

1.  Добір земельних ділянок. Порядок проведення аукціонів з розподілу квот підтримки містить наступні положення щодо порядку добору земельних ділянок державної та комунальної власності для аукціонів із земельними ділянками.  

«Уповноважений орган звертається до органів державної влади, органів місцевого самоврядування з пропозицією виділити земельні ділянки для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики через розміщене на своєму офіційному веб-сайті відповідне оголошення та/або шляхом листування.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності здійснюється органами державної влади, органами місцевого самоврядування з урахуванням відповідного функціонального призначення у затвердженій містобудівній документації на місцевому рівні та документації із землеустрою…… У разі необхідності виділення земельної ділянки в натурі або зміни цільового призначення земельної ділянки відповідний орган державної влади, орган місцевого самоврядування організовує розроблення та затвердження документації із землеустрою у порядку, встановленому Земельним кодексом України.»

Оголошення, розміщене на офіційному веб-сайті Мінекоенерго з пропозицією виділити земельні ділянки для будівництва об’єктів відновлюваної енергетики, не буде працювати на практиці, адже органи місцевого самоврядування, органи державної влади не зобов’язані моніторити сайт Мінекоенерго та виконувати пропозиції, зазначені на сайті.

Більше того, відповідно до чинного законодавства, органи місцевого самоврядування не зобов’язані на вимогу чи пропозицію Мінекоенерго робити добір земельних ділянок. Також законодавством України не передбачено відповідальність органів місцевого самоврядування за не виконання пропозицій Мінекоенерго. На практиці це може призвести до виникнення спірних питань у процесі співпраці органів місцевого самоврядування з Мінекоенерго.

2.  Перелік земельних ділянок, що пропонуються на аукціон. Порядок визначає, що земельні ділянки, запропоновані органами місцевого самоврядування та органами державної влади включаються до переліку земельних ділянок, що пропонуються на аукціон із земельними ділянками. Однак, з тексту Порядку не зрозуміло хто буде вести такий перелік, яким чином він буде формуватися та чи буде такий перелік публічним.

3. Проект договору про приєднання. Відповідно до Постанови, на аукціон із земельними ділянками має виставлятись земельна ділянка, щодо якої вже є проект договору про приєднання включно з технічними умовами на приєднання до електричних мереж, що містять, зокрема, назву оператора системи передачі/розподілу, яким надано зазначений проект, прогнозну потужність (допустимий діапазон встановленої потужності) об’єкта електроенергетики, що пропонується для будівництва на відповідній земельній ділянці, точку забезпечення потужності, основні вимоги до електроустановок замовника та оператора системи передачі/розподілу, а також розрахунок орієнтовної вартості приєднання, який може коригуватися після затвердження проектно-кошторисної документації. Також, це означатиме, що одназу після визначення переможця аукціону із земельними ділянками, такий переможець повинен буде підписати договір про приєднання з оператором системи передачі, оператором системи розподілу.

    Вказане положення Порядку містить у собі великі ризики, адже законодавством не передбачено відповідальність оператора системи передачі, оператора системи розподілу за не укладення договору приєднання до електричних мереж з переможцем аукціону. Для переможця аукціону це великий ризик витратити час та кошти на участь в аукціоні із земельними ділянками і в результаті отримати відмову оператора системи передачі, оператора системи розподілу підписувати договір на приєднання до електричних мереж.

Виходячи з вище зазначеного, можемо зробити висновок про те, що враховуючи велику кількість недоліків порядку підготовки та проведення аукціонів із земельними ділянками, проведення аукціонів із земельними ділянками найближчим часом навряд чи відбудеться, за винятком аукціону із будівництва об'єктів альтернативної енергетики в зоні відчуження на території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. Водночас, наразі готується нова редакція Земельного кодексу України, що дозволить після його прийняття та запровадження напрацювати відповідне підґрунтя для реалізації аукціонів із земельними ділянками. Однак, очевидно, що на даному етапі вносити зміни до Постанови не будуть і вона буде працювати в поточній редакції до проведення перших аукціонів, за результатами яких вже й будуть напрацьовані подальші зміни до Постанови.


Автори:

Віталій Радченко, партнер CMS
Катерина Корнелюк, юристка CMS