Аукціони з розподілу квот підтримки у сфері "зеленої" енергетики

share

У квітні 2019 року було прийнято ряд законодавчих змін, спрямованих на запровадження конкурентних умов виробництва електричної енергії, зокрема, шляхом проведення аукціонів для надання квот підтримки проектам у сфері відновлювальної енергетики. Система аукціонів покликана замінити поточну схему підтримки у вигляді "зелених" тарифів і впровадити більш конкурентні правила гри в секторі.

Аукціони є домінуючим правовим інструментом стимулювання зростання генерації з відновлювальних джерел енергії. Перевагами аукціонів є можливість уряду контролювати час, обсяг, розмір підтримки сектору відновлювальної енергетики і таким чином регулювати темп його зростання, а також збільшення конкуренції між проектами відновлювальної енергетики.

Хто може брати участь в аукціонах?

Порядок проведення аукціонів передбачено Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" № 2712-VIII від 25 квітня 2019 року ("Закон про аукціони") та Постановою Кабінету Міністрів України "Про запровадження конкурентних умов стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" № 1175 від 27 грудня 2019 року, яка набрала чинності 31 січня 2020 року ("Порядок проведення аукціонів").

Згідно із Законом про аукціони починаючи із 2020 року аукціони є єдиноможливими варіантами підтримки щодо наступних категорій об'єктів, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії:

·                     вітрові електростанції (крім об’єктів з трьома вітротурбінами незалежно від встановленої потужності таких вітротурбін) з потужністю понад 5 МВт; та

·                     сонячні електростанції із потужністю понад 1 МВт.

Виробники електричної енергії із будь-яких інших видів альтернативних джерел енергії можуть брати участь в аукціонах на добровільних засадах.

Якщо виробник електричної енергії до 1 січня 2020 року ввів в експлуатацію об'єкт, що виробляє електричну енергію з альтернативних джерел енергії або уклав договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом до 31 грудня 2019 року (так званий pre-PPA), то він не зобов'язаний брати участь в аукціоні.

Дизайн аукціонів в Україні

Відповідно до Порядку проведення аукціонів, органом, відповідальним за забезпечення функціонування електронної системи аукціонів є ДП "Прозорро.Продажі". Квоти державної підтримки будуть розігруватися між інвесторами в такій електронній системі наступним чином.

Гарантований покупець оголошує про проведення аукціону та визначає розмір річної квоти підтримки на окремий вид альтернативної енергії, дату, час проведення аукціону та строки подання заяви на участь та умови розподілу річної квоти підтримки.

В якості лоту виставляється потужність (кВт) в межах квоти для кожного відновлюваного джерела енергії або загальна кількість квоти у випадку проведення технологічно нейтральних аукціонів.

Виробники електричної енергії, які бажають взяти участь в аукціоні, подають заявку, а також кваліфікаційні документи, зокрема, банківську гарантію у розмірі 5 євро за 1 кВт тривалістю принаймні 50 робочих днів після дати аукціону, документ, який підтверджує права на землю під проект, копію договору про приєднання та корпоративні документи учасника. Заявка учасника повинна містити цінову пропозицію та величину потужності.

Аукціон проводиться безпосередньо в електронній системі "Прозорро.Продажі" у день та час, визначений в оголошенні гарантованого покупця, але не раніше, ніж через 30 днів та не пізніше, ніж 60 днів після оголошення про проведення аукціону.

Учасники мають змогу ознайомитися із інформацією про аукціон протягом 10 хвилин з моменту активації аукціону, а також зменшити власну цінову пропозицію (величина потужності в даному випадку не змінюється).

Після закінчення відведеного часу пропозиції учасників розміщуються за рейтингом в порядку збільшення цінових пропозицій. За результатами аукціону формується протокол із рейтингом учасників та зазначенням їхніх цінових пропозицій та величини потужності.

Визначення переможця аукціону

Критерієм визначення переможця є цінова пропозиція. Переможцем вважатиметься той учасник, який подав найменшу цінову пропозицію на заявлену величину потужності об'єкта електричної енергії відповідно до складеного рейтингу. Важливо, що у разі подання однакових цінових пропозицій переможцем вважатиметься той учасник, який розмістив цінову пропозицію раніше.

Також слід звернути увагу на те, що загальна сума розподіленої квоти не може перевищувати 80% потужностей проектів, запропонованих заявниками, які не були дискваліфіковані.

Переможець аукціону отримує право на підтримку та укладає договір купівлі-продажу електричної енергії із гарантованим покупцем. Для забезпечення виконання зобов'язань за договором купівлі-продажу електричної енергії переможець аукціону повинен надати банківську гарантію на користь гарантованого покупця.

Висновки

Загалом, очікується, що "зелені" аукціони повинні покращити інвестиційну привабливість українського ринку альтернативної енергетики. Це пояснюється, зокрема, тим, що відсутня необхідність подавати документи для участі у паперовій формі або бути фізично присутнім під час проведення аукціонів. Також аукціони сприятимуть розвитку конкуренції на ринку та запровадженню прозорих процедур визначення переможців аукціонів.

За заявою Міністерства енергетики та захисту довкілля, перші аукціони з розподілу квот підтримки проектам у сфері відновлювальної енергетики планують провести у квітні 2020 року, тому на даний момент успішність нової системи підтримки виробників "зеленої" енергії залишається під питанням. 

Автори:

Андрій Оленюк, партнер Everlegal
Лідія Ватутіна, молодший юрист Everlegal