Суди між Україною та інвесторами у ВДЕ. Позиції гравців ринку.

share

flowaround_leftМаксим Сисоєв, партнер в юридичній фірмі Dentons

Поки не будуть прийняті нові акти, які введуть у законодавче поле зміни, передбачені Меморандумом між урядом та інвесторами у ВДЕ, не можна точно передбачити, як будуть розвиватися події. Але можна стверджувати одне - позови до держави зі сторони виробників ВДЕ, а саме інвесторів у СЕС, скоріш за все будуть, якщо строк дії «зеленого» тарифу для введених в експлуатацію СЕС не буде продовжено на 1-2 років, а також не продовжено строк для завершення сонячних pre-PPA проектів.

Щодо підстав іти в інвестиційні арбітражі та перспектив виграшу,  тут все залежить від обставин, адже цей процес є досить довгим і дорогим для позивача. Однак, вбачається, що для введених в експлуатацію сонячних електростанцій є усі підстави позиватися, оскільки є гарантований державою «зелений» тариф. Що стосується pre-PPA проектів, то не все так однозначно, оскільки тариф для них не гарантувався державою, а отже для інвестора важко апелювати до якоїсь конкретної суми тарифу при розрахунку можливих збитків. Крім цього, істотні інвестиції  у будівництво таких проектів ще не були зроблені, тому власники можуть очікувати на компенсацію коштів на девелопмент, але не на теоретичний дохід/прибуток від продажу електроенергії, який міг би і не виникнути, якби інвестори не знайшли фінансування для реалізації проекту. Однак, можна все ж намагатися доводити, що правомірні очікування інвестора на етапі девелопменту були на рівні розумного строку повернення інвестицій та рівня рентабельності проекту не зважаючи на відсутність стовідсоткової визначеності щодо рівня тарифу.  А отже, суттєво зменшуючи цей тариф у порівнянні з рівнем тарифу на час укладення  pre-PPA, держава порушує права інвесторів, які мали очікування більш високого тарифу.

Слід розуміти, що багато власників проектів ВДЕ не можуть самотужки брати участь в арбітражах фінансово. Тому ми думаємо, що компанії будуть організовуватися і подавати колективні позови проти держави. Насправді, підготовка до них вже почалася, і наша фірма активно працює з клієнтами в частині документальної організації таких позовів.

flowaround_leftОлег Грамотенко, засновник та СЕО TeslaEnergo

Чому власники СЕС мають судитися з державою? Насправді, все дуже просто. Існує Закон України “Про режим іноземного інвестування”, а також законодавство, яке гарантує інвесторам зелений тариф. І у порушення цих двох фундаментальних законів держава приймає або хоче прийняти певні рішення. Тому якщо є можливість економічно доцільним шляхом судитися, то робити це потрібно заради того, щоб у державі працювало право. Ми покажемо, що бізнес уже не на тому рівні, щоб погоджуватися на односторонні ретроспективні зміни законодавства.

На мою думку, в арбітраж будуть іти не більше 30% гравців ринку. Наприклад, у нашої групи 4 компанії, з якими ми працюємо. Одна відмовилася позиватися, дві точно будуть судитися. Четверта компанія зараз розглядає варіанти з ким іти в суди, тому що це має передусім бути доцільно. Тому для цього питання нас скоріше всього влаштує пакетний арбітраж.

Важливо, що у даному випадку саме українські компанії не зможуть вигравати у судах. Судитися зможуть правильно структуровані компанії, які залучали у свою структуру іноземних партнерів. У будь-якому разі, юридичну оцінку можна буде дати лише після того, як ми побачимо, що і у який спосіб буде прийнято. Судячи з іспанського сценарію, це доволі довгий і тяжкий процес. Але у разі правильного структурування бізнесу, вірогідність виграшу я оцінюю на рівні 80%.

Для того, щоб уникнути судів, потрібно виконати три пункти. Перше, додати 2 роки до строку дії зеленого тарифу. Друге, не чіпати проекти з prePPA, це не має сенсу. У реальності, багато з них і так вже анульовані через неплатежі Гарантованого покупця. І третє, не додавати ніяких нових документів, що регулювали б роботу таких проектів. Процедура вводу в експлуатацію для об’єктів ВДЕ зараз є цілком прозорою. 

Введення цих змін дозволить на 95% знизити ризики усіх арбітражів. Так, будуть судитися компанії, у яких проекти вводилися в експлуатацію давно, тому що їх заставне майно та оцінка проводилися, виходячи з існуючого тарифу. І якщо тариф для станцій, введених в експлуатацію до 2015 року, знизити так, як пропонується у даній редакції законопроекта, то власникам нічого не залишається, крім судів, адже їх застави знизяться на 50%. Тому для них це життєво важливо.

flowaround_leftАртем Семенишин, виконавчий директор Асоціації сонячної енергетики України

Ми очікуємо велику кількість позовів, в першу чергу, від іноземних інвесторів, адже вони вже усвідомили, що органи державної влади реально націлені на руйнування ринку та відносин з інвесторами відновлюваної енергетики. Це вже призвело до формування вкрай негативного іміджу нашої держави перед іноземцями та міжнародними організаціями. Держава продемонструвала своє легковажне ставлення до виконання зобов'язань, коли допустила вкрай низькі виплати за вироблену компаніями сфери ВДЕ електроенергію: станом на сьогодні рівень розрахунків Держпідприємства "Гарантований покупець" з компаніями сфери ВДЕ за останні 3 місяці не перевищує 5%, за березень сплачено лише одну п'яту частину від передбаченого договором.

До іноземців в арбітражах найближчим часом долучаться також і українські компанії. Асоціація сонячної енергетики співпрацює з українськими компаніями та підтримує їх консолідацію в питанні подачі колективних позовів, в тому числі серед інвесторів prePPA.

Ми очікуємо загальний об'єм позовів з боку інвесторів на рівні більше 4 млрд євро та більше 50 компаній, в тому числі через колективні позови. Міжнародні арбітражі в нашому випадку дозволяють йти за прискореною процедурою, тому перші рішення вже будуть за рік-два. Таким чином, "економія" від односторонніх ретроспективних змін умов підтримки для держави за весь період дії тарифу буде мінус 70% - тобто її втричі перевищать очікувані суми виплат за судовими процесами. Велику частину компенсації держава сплатить саме за упущену вигоду та компенсацію судових витрат стороні інвесторів. Крім того, залучення фахових юристів до цих спорів на стороні держави платникам податків обійдеться майже в 600 млн грн додатково вже в перші два роки арбітражів.

Знизити вірогідність арбітражів, на жаль, вже не вдастся. Запропоновані зміни умов підтримки є дискримінаційними по відношенню до всіх інвесторів СЕС. Рішення про зміну умов підтримки приймалось не прозоро, без консенсусу, тож абсолютно не враховують позицію інвесторів. Держава використала як фактор тиску на інвесторів невиплати за поточними договорами, обмеження генерації з порушенням Закону, затягування щодо передбачених Законом строків введення аукціонів на підтримку та невизначеність щодо очікувань інвесторів на основі заяв офіційних осіб, що, безумовно, буде комплексно враховано арбітражами під час ухвалення рішення. З урахуванням цього, ми очікуємо, що більше 80% позовів будуть задоволені на користь інвесторів.

flowaround_leftОлександра Гуменюк, директор Європейсько-українського енергетичного агентства

ЄУЕА об'єднує компанії, що загалом інвестували близько 3,5 млрд Євро у відновлювану енергетику України, а за останні десять років біля 8 млрд Євро було інвестовано в Україні сукупно. Приводом до арбітражних позовів є порушення гарантій повернення інвестицій з боку держави та невиконання зобов'язань перед інвесторами. Нагадаю, що на сьогодні проблема втрати запланованих доходів є не лише зниження зеленого тарифу без продовження строків договорів PPA на зеленому тарифі. Проблемою повернення інвестицій також відповідальність за небаланс, що настає раніше, ніж передбачено чинним законодавством, проблемою є також команди оператора системи передачі обмежувати генерацію ВДЕ станцій, та відсутність будь-якого механізму для компенсації таких відключень за невідпущену електричну енергію, проблемою є також вчасність платежів по "зеленому" тарифу. Все це в сукупності є причиною втрати запланованих прибутків та порушує гарантії повернення вкладених інвестицій. Безперечно, арбітражний процес - дорого. Наразі значна кількість інвесторів знаходяться у виснаженому фінансовому положенні  і навряд чи матимуть ресурси для судових позовів, а об'єднувати позови у колективний майже нереально через індивідуальність кожного окремого проекту. Проте так само є значна частина інвесторів, які мають необхідні ресурси для арбітражів, і вони наразі до них готуються.

Хто і коли збиратиметься до суду стане ясно після прийняття Закону про зміну системи державної підтримки відновлюваної енергетики.

Законопроект 3658 має велику кількість запобіжників від судових позовів та має на меті вирішити велику кількість проблем галузі, що є сприятливим для економіки інвестиційних проектів, проте законопроект одночасно є і негативним для частини інвесторів, які отримають скорочені строки для будівництва електростанцій. Як і раніше, немає золотої формули догодити усім та уникнути арбітражів. Проте, будемо сподіватися, що зміст законопроекту, що буде погоджений Комітетом до другого читання, не буде погіршувати стан галузі та інвесторів.