"Якщо влада та інвестори найближчим часом не домовляться - це може завдати удару по іміджу держави" - Костянтин Петриковець

share

Платформа GetMarket поговорила з Костянтином Яковичем Петриковцем, директором ДП “Гарантований покупець”, про його думки щодо подій на енергетичному ринку, його перспективи, та як Гарантований покупець працює у сьогоднішніх важких умовах.

 

- Ситуація на енергетичному ринку доволі напружена. Дехто вважає, що ринок по суті на порозі колапсу. Як ви загалом оцінюєте ситуацію на ринку? Що становить найбільшу загрозу його функціонуванню зараз?

- Дійсно, українська енергетика сьогодні переживає кризу. Але криза наразі не тільки в Україні – пандемію коронавірусу назвали найбільшим шоком для світової енергетики за останні 70 років. Наш ринок світова криза накрила у перший рік після реформи, коли учасники ринку вже відчували негативний кумулятивний ефект низки факторів. На мою думку, найбільша загроза функціонуванню ринку зараз – бездіяльність. Ми потрапили у глобальну кризу взаємних боргів учасників ринку, які за відсутності змін та вжиття заходів будуть тільки збільшуватись.

- Чому ми опинилися у такій ситуації? «Зелені» — основна проблема, як дехто заявляє? Чи є інші системні фактори?

- Причиною кризи є низка факторів. Серед них і профіцит електроенергії в системі на фоні зменшення споживання, і накопичення на складах шахт і ТЕС надмірної кількості незатребуваного вугілля через неконкурентноздатність ТЕС на  ринку, і зростання генерації з ВДЕ в тому числі, до якого наша енергосистема виявилась не готова.

- Перший аукціон на потужності ВДЕ мав відбутися 1 квітня. Яка причина нашої неготовності до його проведення?

- Якщо говорити про сам процес імплементації аукціонів, то він передбачав розробку і ухвалення ряду підзаконних актів. З них на сьогодні затверджено:

  • Порядок проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки;
  • Порядок відбору операторів електронних майданчиків для проведення аукціонів з розподілу квоти підтримки;
  • Форму типового договору між гарантованим покупцем та переможцем аукціону.

Крім того, визначено ДП «Прозорро.Продажі» адміністратором електронної торгової системи.

Головною ж причиною відтермінування аукціонів є невизначеність з боку уповноважених органів з розміром квот, які потрібно виставляти на аукціон. Обсяг укладених у 2019 році договорів pre-PPA на першому етапі роботи «зелених» аукціонів можуть значно знизити зацікавленість інвесторів до них і призвести до викривлення показників реального попиту. Відтак нестача конкуренції не сприятиме достатньому зниженню вартості чистої енергії відповідно до мети, яка закладалася.

Розв’язання цієї проблеми анонсовано Мінекоенерго як невідкладне. Тому, сподіваємось, що квоти для зелених аукціонів на 2020 рік все ж таки будуть встановлені.

- Які наслідки може мати відтермінування аукціонів для сектору?

- Вартість електричної енергії з ВДЕ повинна бути збалансована та економічно обґрунтована. Тому так багато очікувань покладалося саме на «зелені» аукціони.

Якщо влада та інвестори найближчим часом не домовляться щодо розмірів «зеленого» тарифу та строків введення в експлуатацію об’єктів за укладеними договорами pre-PPA, якщо інвесторам якомога швидше не запропонують такий розмір квоти, який би сприяв позитивному результату від проведення аукціонів і підтримував зацікавленість інвесторів і надалі розвивати цю галузь – це може завдати удару по іміджу держави.

- Деякі гравці ринку для вирішення частини проблем галузі пропонують ліквідувати ДП Гарантований Покупець і передати спеціальні обов'язки на ринку зокрема на НАЕК Енергоатом. Яка, на вашу думку, вірогідність такого кроку? Який ефект він може справити на фінансовий стан ринку?

- Будь-які необдумані, неузгоджені, ситуативні рішення спричинять катастрофічні наслідки, які стосуються кожного – виробників електроенергії, «зеленої» генерації, постачальників універсальних послуг, населення – усіх нас. Наразі немає чітких та прорахованих змін до механізмів щодо виконання спеціальних обов’язків на ринку електроенергії. Рішення, що обговорювалося, не вирішить наявних проблем галузі, а лише загострить їх та ще більше дестабілізує ринок і поставлять під загрозу функціонування атомної енергетики. Зазначимо також, що на думку експертної спільноти такі зміни матимуть дуже серйозні наслідки для функціонування всієї галузі, особливо з огляду на те, що ринок електричної енергії перебуває в критичному періоді внаслідок пандемії коронавірусу.

- Зараз в Україні є багато девелоперських проєктів ВДЕ, які отримали prePPA, і чекають на визначення умов подальшої роботи. Проєкти сонячної та вітрової енергетики, що не будуть введені в експлуатацію до очікуваних «cut-off» строків, підпадають під аукціони. А яка ситуація із проєктами біоенергетики? Чи доцільно будувати їх під «зелений» тариф, на вашу думку?

- Частка біоенергетики наразі незначна. Будувати їх під зелений тариф доцільно, але потрібно розуміти, що такі об’єкти порівняно значно менш потужні, ніж генеруючі одиниці з інших типів відновлювальних джерел енергії.

- Скоріше всього, відповідь на це питання зараз шукають всі учасники ринку ВДЕ. Ваш прогноз щодо розрахунків з виробниками зеленої електроенергії на найближче майбутнє та середньострокову перспективу?

- Скажу те, що ми повторюємо майже щодня – Гарантований покупець робить все від нас залежне, щоб виконувати свої зобов’язання перед виробниками електроенергії. На жаль, не все залежить тільки від нас. Так, інші виконавці спеціальних обов’язків не дотримуються своїх зобов’язань в частині розрахунків. Я маю на увазі НЕК «Укренерго», яка з початку 2020 року накопичила величезний борг перед Гарантованим покупцем, що обчислюється мільярдами. Ці заборгованості позбавляють нас можливості розрахуватися з виробниками електроенергії з ВДЕ.

Ми підтримуватимемо всі ініціативи, які допоможуть врегулювати кризу неплатежів. Це і законопроєкт № 3364 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання кризи неплатежів на ринку електричної енергії та питання сертифікації оператора системи передачі», і перегляд тарифу на передачу, який анонсувало Укренерго, і інші заходи.

Зазначу, що протягом останніх місяців Гарантований покупець розраховується з ВДЕ за електроенергію виключно коштами, які отримує від продажу «зеленої» електроенергії на організованих ринках. Сподіваємось, що нещодавні зміни до формування заявок на «зелену» енергію сприятимуть справедливому ціноутворенню на ринку і дозволять зменшити розмір послуги, яку Гарантований покупець надає Укренерго.

- Яким ви бачите вихід із кризової ситуації неплатежів виробникам з ВДЕ? Які першочергові кроки на вашу думку, як досвідченого управлінця, мають бути зроблені?

- Рішення з виходу мають бути ухвалені на вищому рівні державного управління – це компетенції Уряду, Міністерства енергетики та захисту довкілля України, навіть Верховної Ради. І це має бути комплекс заходів, про які неодноразово говорило керівництво Мінекоенерго. Від себе можу сказати, що Гарантований покупець як виконавець гарантій держави не повинен потерпати від несвоєчасних та неповних розрахунків. Щоб держава тримала своє слово, дане інвесторам, має бути чітко визначене гарантоване джерело для сплати послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електроенергії̈ з альтернативних джерел у повному обсязі, на 100%. Це, на мій погляд, першочерговий крок. Якщо говорити про поточну ситуацію і джерело компенсації виплат за «зеленим» тарифом — тариф на передачу НЕК Укренерго – то сума для сплати послуги зі збільшення частки виробництва електроенергії з альтернативних джерел мала б бути закладена в тариф у повному обсязі.

Ще один нагальний крок – це досягнення консенсусу між державою та інвесторами у ВДЕ. Щоб домовитися на добровільній основі, без арбітражів. Вже розроблено рамковий меморандум, найближчим часом очікуємо на його фіналізацію. Ми маємо зберегти інвестиційну привабливість країни і виконувати зобов’язання перед інвесторами ще не один десяток років.

І, звісно ж, нам потрібна нормалізація цінової ситуації на ринку. Спільною метою всіх його учасників має бути збалансоване, рівноважне та злагоджене функціонування ринку. Необхідно знайти золоту середину, при якій паритетні ціни влаштовують всіх учасників ринку. І такі ціни мають бути економічно-обґрунтованими для всіх.

- Нещодавно внесений групою депутатів, зокрема Андрієм Герусом, законопроєкт №3364, передбачає направлення 70% доходів від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину, отриманих Укренерго, на виплати Гарантованим покупцем своїх зобов'язань перед ВДЕ та Енергоатомом. Прийняття цього законопроєкту може стати стимулом до стабілізації роботи галузі ВДЕ?

- Враховуючи поточний стан взаємних фінансових зобов’язань між учасниками ринку, ця законодавча ініціатива може мати позитивний вплив, оскільки розв'язання питання заборгованостей на ринку електричної енергії є нагальним, а від своєчасних та повних розрахунків залежить стабільна робота всього сектору. Зазначу також, що це стане одним із важливих кроків розв’язання проблеми, але це лише частина комплексного плану. Мають бути вжиті такі заходи, які врегулюють це питання як нині, так і в довгостроковій перспективі.

Гарантований покупець підтримуватиме ініціативи, що враховують інтереси всіх учасників ринку та спрямовані на врегулювання кризи на ринку електричної енергії.