Договори купівлі-продажу для проектів ВДЕ. Що зміниться?

share

Реформа ринку електроенергетики та механізмів державної підтримки зеленої енергетики продовжується. Максим Сисоєв, радник міжнародної фірми Dentons*, допомагає зорієнтуватися в останніх змінах нормативно-правової бази.

 

Проект поправок до PPA за «зеленим» тарифом та проект PPA для аукціонів

13 серпня 2019 р. Регулятор розмістив на своєму веб-сайті проект змін до Постанови № 641 від 26 квітня 2019 р. "Про затвердження законодавчих актів, що регулюють діяльність Гарантованого покупця та купівлі електроенергії за "зеленим" тарифом" ("Проект змін до процедур ЗТ"), який, зокрема, вносить зміни до таких законодавчих актів: Порядок придбання електроенергії за "зеленим" тарифом ("Порядок"), та Типова угода про купівлю-продаж електроенергії за «зеленим» тарифом між Гарантованим покупцем та суб'єктом господарювання, що виробляє електроенергію з альтернативних джерел енергії («Стандарт ЗТ PPA»).

 

Інформація про проект змін до процедур ЗТ доступна на веб-сайті http://www.nerc.gov.ua/?news=9313. У той же час Регулятор розмістив на своєму веб-сайті проект Постанови, що затверджує Типовий договір купівлі-продажу електроенергії між Гарантованим покупцем та суб'єктом господарювання, який отримав право на підтримку в результаті аукціонів ("Проект стандартного аукціону PPA"). Проект Постанови, що затверджує проект стандартних аукціонів PPA, доступний на веб-сайті: http://www.nerc.gov.ua/?news=9314.

 

Пропонуються ключові зміни до Порядку , що головним чином стосуються узгодження із Законом України "Про альтернативну енергію" із змінами, внесеними 25 квітня 2019 року ("Закон про альтернативну енергетику"):

 - Порядок охоплює переможців аукціонів для виробників електроенергії з відновлюваних джерел енергії («Виробник ВДЕ») та споживачів відновлюваних джерел енергії, які мають право продавати електроенергію гарантованому покупцю за ЗТ;Виробники ВДЕ за ЗТ, які є підприємствами з іноземними інвестиціями (щонайменше 10% статутного капіталу належить іноземній юридичній / фізичній особі), зможуть обрати у своїй заяві про виконання PPA варіант подання спорів із Гарантованим покупцем за договором PPA для арбітражу за правилами Міжнародної торгової палати у місті Париж, Франція (тепер будь-який позивач може обрати арбітраж або українські комерційні суди як форум вирішення суперечок, що створює ризики для обґрунтованості та придатності арбітражного застереження);

 - також будуть введені певні положення, що містять порядок вступу до PPA в результаті аукціонів, зокрема, має бути заявка переможця (якщо переможець - це підприємство з іноземними інвестиціями, воно може обирати у своїй заяві на виконання PPA опцію суперечок з Гарантованим покупцем за договором PPA до арбітражу за правилами Міжнародної торгової палати у місті Париж, Франція); а після виконання PPA гарантований покупець вносить інформацію щодо електростанції або її етапу (пускового комплексу) до Реєстру електростанцій або його етапів (пускових комплексів), щодо яких отримано право на підтримку та має підтримувати на своєму веб-сайті оновлений Реєстр з певною інформацією про переможців та відповідні електростанції. Судячи з усього, Порядок не буде містити всю процедуру укладення договорів про торгівлю переможцями аукціонів, а відповідні процедури будуть додані до процедури регулювання аукціонів, яка наразі розробляється Міністерством енергетики та вугільної промисловості України;

 - Якщо виробники ВДЕ, що є підприємствами із іноземними інвестиціями, вирішать звернутися з суперечками за PPA в міжнародний арбітраж, вони сплачують гарантовані внески покупця для створення спеціального фонду, що покриває арбітражні витрати гарантованого покупця. Розмір внесків визначається Регулятором, але не повинен перевищувати 1% чистого доходу відповідного виробника ВДЕ від відповідної електростанції за попередній звітний період. Сума внесків затверджується Регулятором щоквартально і виплачується виробниками ВДЕ не пізніше 25-го дня після закінчення відповідного звітного кварталу.

 

Ключові зміни, що пропонуються для внесення до Стандартного PPA за зеленим тарифом, в основному стосуються узгодження із Законом про альтернативну енергетику:

 - Стандартний PPA ЗТ також покриватиме споживачів поновлюваних джерел енергії, які мають право продати електроенергію гарантованому покупцеві; продавці електроенергії згідно зі стандартним PPA ЗТ сплачують внески до спеціального фонду для покриття арбітражних витрат гарантованого покупця, якщо це застосовується; незначні поправки до пункту форс-мажорних обставин, щоб підкреслити, що відповідні обставини унеможливлюють виконання PPA та не лише впливають на виконання PPA, а також чітко включають ембарго до переліку подій форс-мажору; встановити, що форум для вирішення спорів (або арбітраж, або український комерційний суд) визначається на виборах виробника ВДЕ, якщо таким виробником є компанія з іноземними інвестиціями; термін для підписання змін до PPA виробниками ВДЕ у разі внесення поправок до стандартного PPA ЗТ скоротити з 1 місяця до 10 календарних днів (якщо поправку не було підписано, вважається, що Виробник ВДЕ ініціював припинення PPA).

 - Стандартний PPA ЗТ забезпечує певні вдосконалення порівняно з діючою версією Стандартного PPA ЗТ. Тим не менш, це не вирішує певних ключових питань, таких як оплата лише за електроенергію, що подається в електромережу (не вся вироблена електроенергія або та, що має бути вироблена), ризики змін у законі (незрозуміло, чи лише у випадку змін у Стандартному PPA ЗТ або у разі будь-яких змін у законодавстві, вже у виконаному PPA вносяться поправки та як припиняється PPA, якщо виробник не погоджується), неможливість призначити дебіторську заборгованість з метою фінансування проекту (лише за умови гарантованої згоди покупця) тощо.

 - Зверніть увагу, що проект Проекту стандартних аукціонів PPA базується на проекті змін до Стандартного PPA ЗТ. Однак виявляється, що попередня версія проекту Стандартного PPA ЗТ була використана для проекту стандартних Аукціонів PPA, і, швидше за все, останній проект буде додатково змінений.

 - Учасники ринку встигають подати свої коментарі та пропозиції щодо Проекту поправок щодо процедур ЗТ та проекту стандартних аукціонів PPA до 13 вересня 2019 року.

 

Проект процедури отримання "зеленого" тарифу

5 липня 2019 року Регулятор розмістив проект постанови про порядок встановлення, перегляду та припинення застосування "зеленого" тарифу на електроенергію для суб'єктів господарювання, споживачів, включаючи енергокооперативи та домогосподарства, установки яких виробляють електроенергію з альтернативних джерел енергії ("Проект процедури ЗТ"). Протягом періоду подання пропозицій від учасників ринку лише одна пропозиція була внесена та відхилена Регулятором, так що, швидше за все, Проект процедури ЗТ буде прийнятий як розміщений. Інформація щодо розміщеного проекту Процедури ЗТ та пропозиції учасників ринку розміщена на веб-сайті http://www.nerc.gov.ua/?news=9312.

Наступні ключові зміни запропоновані Проектом процедури ЗТ, в основному узгодження із Законом про альтернативну енергетику:

 - він охоплюватиме не лише виробників ВДЕ, але й споживачів, які мають право на ЗТ; лише виробники ВДЕ, які мають право відповідно до закону про альтернативну енергетику, зможуть отримати ЗТ; 

 - перелік документів, які потрібно подати з метою отримання ЗТ, було змінено, зокрема від заявників не вимагається подавати розрахунок собівартості виробництва електроенергії на електростанції; 

 - копія декларації про готовність до експлуатації повинна містити дату та / або номер її реєстрації або супроводжуватися листом органів будівництва та архітектури, що містить таку інформацію;заявник подає загальний план електростанції; 

 - якщо сонячна електростанція має потужність більше 1 МВт, а вітроелектростанція має потужність більше 5 МВт або більше 3 вітрових турбін незалежно від її потужності, вона також подає pre-PPA, підписаний з гарантованим покупцем на основі Стандартного PPA ЗТ;

 - процедура передбачає можливість встановлення ЗТ для нового власника електростанції з вже встановленим ЗТ (новий власник подає заяву та правовстановлюючі документи); 

 - якщо потужність електростанції зі встановленим ЗТ збільшена, Виробник ВДЕ повинен подати протягом 10 робочих днів після завершення відповідної реконструкції заявку та всі документи, які подаються для встановлення ЗТ (на підставі Закону про альтернативну енергетику таке збільшення потужностей не призводить до збільшення ЗТ, що на дату завершення реконструкції може бути вищим, ніж на дату первинного введення в експлуатацію, але на всю електростанцію може бути встановлений нижчий ЗТ на дату завершення реконструкції, якщо вона буде нижчою, ніж на дату первинного введення в експлуатацію); 

 - представлені документи з вимогами певних законів, які мають бути перелічені у Проекті процедури ЗТ, стануть явною підставою для регулятора відхилити цю заявку; 

 

Проект Процедури ЗТ передбачає додаткові підстави для припинення встановленого ЗТ – неповідомлення Регулятора у разі збільшення потужності електростанції та оголошення, що інформація в документах, поданих до Регулятора для отримання ЗТ, неправдива, як це передбачено законодавством.

 

*Ця інформація не є юридичною консультацією, зокрема не є юридичною консультацією ТОВ «Дентонс Юроп», а є лише особистою думкою автора.