Зміни до Кодексу систем розподілу. Що чекає інвесторів при приєднанні об'єктів енергетики до електричних мереж?

share

НКРЕКП планує схвалити нову редакцію Кодексу систем розподілу (надалі – Кодекс), в якій закладено багато цікавих та важливих речей для інвесторів при приєднанні їх об’єктів до електричних мереж.

Я виділив 6 ключових змін, які поміняють правила гри на ринку приєднання об'єктів альтернативної енергетики до електричних мереж.

Нововведення 1: ОСР (Обленерго) мають можливість відключити приватні СЕС від електромереж.

Якщо при роботі приватних СЕС ОСР (Обленерго) вирішує, що погіршується якість електроенергії в електричних мережах, то ОСР мають можливість відключити  такі приватні СЕС.

Ризик: Будь-яка генеруюча електроустановка певною мірою погіршує якість електроенергії в низьковольтних електричних мереж. Наприклад, при роботі СЕС підвищується рівень напруги в точці приєднання, тому в процесі експлуатації Обленерго має право відключити СЕС від електричних мереж

Моє бачення: Необхідно вводити технічні критерії з конкретизацією показників негативного впливу СЕС на електричні мережі.

Наприклад, ввести єдиний протокол можливості відключення від електричних мереж, в якому будуть однакові підходи, які чітко визначають дії та оцінку всіх зацікавлених учасників процесу.

Нововведення 2: Об'єкти енергетики можуть отримати відмову в приєднанні до електромереж.

ОСР та/або ОСП (НЕК "Укренерго") може відмовити в видачі Технічних умов приєднання об'єктів енергетики до електричних мереж (надалі – ТУ), у разі недостатньої пропускної спроможності електричних мереж.

Ризик: Після того як інвестор придбає/візьме в оренду земельну ділянку, або навіть збудує свій об'єкт, йому можуть відмовити в отриманні ТУ.

Моє бачення: Велика кількість Технічних умов в 2018-2019 рр. була отримана інвесторами в тих регіонах, в яких не було технічної можливості приєднання до електричних мереж. Чому таке сталося? Тому що ОСР/ОСП не мали юридичної можливості відмовити у видачі ТУ, як наслідок -  видавали всім. Тепер буде інша ситуація, коли майже всім будуть відмовляти в отриманні ТУ, а видавати лише обраним.

Дві крайнощі – це ланки одного ланцюга. Для уникнення подібних ситуацій, необхідно вводити єдиний протокол можливості приєднання до електричних мереж, в якому будуть однакові підходи, які чітко визначають дії та оцінку всіх зацікавлених учасників процесу.

У разі відсутності такого протоколу, єдиним варіантом залишається розробка  Техніко-економічного обґрунтування приєднання об'єкту до електричних мереж, яка надасть можливість інвестору зрозуміти всі ризики щодо приєднання.

Нововведення 3: Збільшуються витрати на приєднання об'єктів енергетики до електричних мереж.

В ТУ з'являються наступні розділи: "Вимоги до електроустановок ОСП (Укренерго)" та "Вимоги до електроустановок суміжного ОСР (Обленерго)". Всі технічні вимоги ОСП та/або суміжних ОСР буде виконувати за власний рахунок інвестор.

Ризик: Окрім витрат на оплату за приєднання згідно Методики формування плати за приєднання інвестору потрібно буде нести витрати окремо на ОСП та окремо на суміжних ОСР. Величину витрат інвестор зрозуміє тільки після виконання та погодження проекту приєднання об'єкту до електричних мереж.

Моє бачення: вищезазначені розділи необхідні, вони систематизують вимоги всіх контрагентів, але потрібний також зрозумілий механізм фінансування цих вимог на старті реалізації проекту, тобто впровадження "єдиних протоколів оцінки можливості приєднання до електричних мереж".

Нововведення 4: З'являється центральний орган виконавчої влади, який надає висновок щодо технічної обґрунтованості.

За зверненням інвестора центральний орган виконавчої влади, надає висновок щодо технічної обґрунтованості наданих ОСР технічних умов на приєднання.

Ризик: якщо цим органом буде Держенергонагляд, а не зроблена з "0" структура, то ефективності це нововведення мати не буде.

Моє бачення: Орган виконавчої влади, який виконує технічний контроль за ОСР/ОСП конче потрібен, але за умови, що директора та його заступників будуть набирати на відкритому конкурсі, а сам орган буде впроваджений з "0".

Нововведення 5: Нові зміни до Кодексу забороняють вносити зміни до Технічних умов приєднання (ТУ)

У випадку необхідності змін, таких як: місце розташування об'єкту, кадастровий номер дільниці, функціональне призначення та величина потужності, точка приєднання тощо, попередні ТУ анулюють і видають нові. Внесення змін в майбутньому допускаються лише в зміні реквізитів замовника приєднання.

Ризик: на старті реалізації будь-якого об'єкту неможливо точно визначити величину потужності, та інші технічні і юридичні параметри.

Після отримання нових ТУ та анулювання попередніх інвестор повинен юридично ініціювати зміни в інших установах, таких як банківські установи, ДП "Гарантований покупець", ДАБІ тощо. ДАБІ в свою чергу автоматично анулює дозвіл на виконання будівельних робіт, а Гарантований покупець автоматично анулює PreРРА, тобто буде запущений механізм юридичного хаосу.

Моє бачення: Вносити зміни до ТУ можливо та потрібно на етапі виконання проектних робіт, але до початку виконання будівельно-монтажних робіт.

Нововведення 6: ОСР може припинити розподіл електричної енергії за приписом державної архітектурно - будівельної інспекції.

Ризик: повноваження ДАБІ зростають - зростає ризик для інвесторів.

Моє бачення: ключовим фактором є можливість припинити розподіл електричної енергії, а не обов'язок ОСР, тому це нововведення має сенс.

Наприкінці аналізу змін до Кодексу систем розподілу слід зазначити, що в цілому зміни доречні, але недосконалі. І як наслідок, ми отримаємо більше повноважень ОСР з незрозумілими механізмами контролю над ними.